Niepostrzeżenie zaczęło się lato… a wraz nim bardzo powrócił temat filtrów UV.

Dzisiaj rozpocznę krótką serię na temat filtrów UV. Przez ten i następny tydzień w 4 postach przedstawię obecny stan wiedzy na temat filtrów UV. a także moje prywatne spostrzeżenia i rekomendacje.

Zaczynamy!

Promieniowanie słoneczne dzielimy na UVA i UVB.

UVB to te odpowiedzialne za poparzenia słoneczne, widoczne jako zaczerwienienie skóry po dłuższej ekspozycji na słońce. Promieniowanie UVB przenika do płytszych warstw skóry.

UVA – promieniowanie przenikające do głębszych warstw skóry, To ono w zdecydowanej większości odpowiedzialne jest rozpad kolagenu, elastazę skóry, szybsze starzenie się skóry, a przede wszystkim aktywację procesów nowotworowych w skórze.

Promieniowanie UV promuje powstawanie wolnych rodników, które ogólnie rzecz biorąc uszkadzają DNA komórek skóry.

Oczywiście możemy stosować różne neutralizatory wolnych rodników takie jak Vit C, Vit.E i Vit A- karetinoidy , dysmutazę ponadtlenkową SOD( ona zasługuje na oddzielny wpis, wkrótce dodam:) Stosując filtry słoneczne jesteśmy o jeden krok do przodu. Nie dopuszczając nawet do wytwarzania się uszkadzających komórki wolnych rodników.

Tutaj dygresja: Coraz bardziej rośnie w siłę tzw. ruch antyfiltrowy. Niedobór Vit D3 diagnozowany jest u coraz większej liczby osób. Jak wiemy Vit D3 – kluczowa dla funkcjonowania naszego organizmu pochodzi z trzech źródeł: pożywienia, np: tłuste ryby, suplementacji- czyli przyjmowania witaminy w tabl, kroplach itd oraz syntezy w naszym ciele pod wpływem promieni UV.

Witaminę D3 można suplementować albo pozwolić jej naturalnie wytworzyć się w naszym ciele. Nie oznacza to jednak w żadnym wypadku rezygnację z filtrów UV!

Oto fakty: Nadmierna ekspozycja na słońce to główna przyczyna nowotworów skóry, w tym czerniaka, 19 na liście najczęściej występujących nowotworów złośliwych na świecie. Dane z 2018 r. 300.000 nowych zdiagnozowanych zachorowań Nadmierna ekspozycja na słońce to główna przyczyna przedwczesnego starzenia się skóry tzw. photoagingu W kwietniu 2018 roku opublikowano w czasopiśmie Nutrients wyniki kolejnego ciekawego badania:” Meeting Vitamin D Requirements in White Caucasians at UK Latitudes: Providing a Choice.”

Dotyczyło ono optymalnej dawki Vit D3 dla mieszkańców UK rasy Kaukaskiej i co za tym idzie czasu ekspozycji na słońce potrzebnej naszym organizmom do wytworzenia i utrzymania przez cały rok tej właśnie dawki. Wyliczona dawka to 25nmol/L aktywnej formy Vit D3- Kalcitriolu Biorąc pod uwagę specyficzne, angielskie warunki klimatyczne ustalono, że wystarczy 9 minut dziennej ekspozycji na słońce w godzinach pomiędzy 12:00-16:00, od Marca do Września aby uzyskać ten właśnie poziom Vit D3 przez cały rok.

Co ciekawe, wystarczy mieć odsłonięte tylko przedramiona, łydki i twarz w miesiącach letnich,- (35%) powierzchni ciała, a w chłodniejszych dłonie i twarz. Jak widać trzeba naprawdę niewiele,żeby nasz organizm dobrze radził sobie z tym co robi najlepiej czyli autoregulacją. Pamiętajmy także, że witamina D3 nie wytworzy się po wizycie w solarium. Nie ulegajmy szkodliwej modzie na niestosowanie filtrów UV. Coraz częściej pojawiające i rozpowszechniane opinie o braku potwierdzonego związku pomiędzy nadmierną ekspozycją na słońce a nowotworami skóry są nieprawdziwe.

Sama bardzo uważnie i często sceptycznie podchodzę do stosowania różnych leków i substancji chemicznych, natomiast jeśli chodzi o ochronę przed słońcem, jestem bardzo konsekwentna i konserwatywna. Żyjemy coraz dłużej. Wiele chorób, również nowotworowych nie było problemem naszych przodków, właśnie dlatego że długość życia była znacznie krótsza.

Chcemy też coraz dłużej dobrze, młodo wyglądać. Młodość skóry na długie lata to odpowiednia ochrona przeciwsłoneczna.

 

Zadaj mi pytanie lub umów się na konsultacje. Z chęcią odpowiem na wszystkie Twoje pytania i wątpliwości.